Foto: Pixabay

Tak Amerika zase jednou pere veřejně svoje špinavé prádlo a média mají opět tradiční záchvat schizofrenie. Z obvyklého modu „Dokonalá a hodná Amerika léčí nedokonalý a zlý svět“ museli bleskově přepnout do rovněž obvyklého modu „Černý muž pod bičem otrokáře žil.“ Výsledek je jako vždy velice zábavné sledovat. 

Díky tomu je mi už zase předkládáno k uvěření, že zlý běloch zavraždil dalšího hodného černocha, protože bílí Američané byli, jsou a vždycky budou všichni rasisti. A proto musel utlačovaný černý lid opět vyjít do ulic. A jen v zápalu boje s rasismem a sociální diskriminací jako naprosto pochopitelný důsledek stresu ze stovek let útlaku a ponižování něco sem tam zapálit nebo ďobnout v krámu. Beztak určitě patří nějakému bílému kapitalistovi. Což je sice jistě odsouzeníhodné, ale vzhledem k situaci omluvitelné neboť na tyto ne příliš košer skvrny na jinak andělsky bělostném hávu aplikujeme vyšší princip mravní: Co je pár dvoumetrových televizí, botek za tisíc dolarů nebo vyražených zubů majitele krámu proti velebnému ideálu rovnosti, volnosti a bratrství. Tolik světová média.

My bychom vzhůru k nebesům

Může za to hlavně ten pacholek Trump, pochopitelně. Kdyby mu Rusové podvodně nevyhráli volby a v Oválné pracovně seděla soudružka Hillary, nikdy by se to nestalo, ta má černochy ráda. Ani starý Lincoln není bez viny, zrušil sice otroctví, ale byl to rasista jak řemen. A taky ten starý britský imperialista, rasista a hlavně židomil Churchill. Londýnští vyznavači odkazu umučeného svatého kriminálníka George a apoštolové toho dalšího v řadě nových a tentokrát už konečně určitě dokonalých světů jim proto za trest pochcali a posprejovali sochy. Náš bronzový Koněv se v tom svým pražským depozitáři nejspíš válí smíchy.

Zkrátka bílí prý pořád tisknou černé k zemi a nedovolí jim vzlétnout. V Americe i tady u nás. Kdybychom my bílí netiskli, to bychom prý koukali, jak by černí vzlétali. Makali by jako b……, ech, bílí, aby uživili své úplné rodiny a mohli si tu dvoumetrovou televizi koupit stejně jako jejich bílí sousedi. Jako popeláři, zámečníci, servírky, úředníci, právníci, vědci, učitelé a kosmonauti. Rodiče by většinově spolu vychovávali své děti, posílali je do škol a na univerzity. Zakládali by firmičky a firmy a poskytovali pracovní místa, platili daně, vynalézali, bádali, jezdili na kole, pěstovali kedlubny a byli občansky aktivní. A tak jako v bílé, hnědé i žluté populaci, i v té černé by bylo přítomno nějaké srovnatelné malé procento lůzy. A proto by i kriminalitu měli černoši odpovídající jejich početnímu zastoupení v populaci a statistikám bělochů či asiatů. Protože mezi lidmi prý nejsou žádné rozdíly. Všichni jsme přece stejní. To vím taky z médií. A ta nikdy nelžou.

Tak jednoduché to prý celé je. No, já nevím.

Je to rasismus a basta fidli

Myslím, že to celé bude kapku složitější. Od počátku sedmdesátých let minulého století, to jest už minimálně padesát let – dvě generace – neexistují v USA už žádné oficiální, systémové či institucionální překážky bránící černochům se jakkoliv společensky či jinak realizovat. Mají svobodu ve svobodné zemi. Rasismus a diskriminace jsou, navzdory zpravodajství CNN, dávnou minulostí. Naopak, dávno je zavedena pozitivní diskriminace a diktát politické korektnosti, takže být černý je výhodou – na univerzitu vás vezmou přednostně i před chytřejším bělochem a každý, kdo se na černocha jen křivě podívá riskuje obvinění z rasismu, mediální lynč, soud a tučné odškodné.

Pro srovnání, když do USA ke konci 19. století připlula masa chudých a nevzdělaných východoevropských Židů, nikdo jim nic nedal, nikdo se o ně nestaral, žádné neziskovky, postrkování, podpory, nic. Naopak, každý na ně koukal skrz prsty, to by dnešní černoši teprve zírali, co je to opravdová diskriminace. A přesto se z nich během jediné generace stali stoprocentní  a hlavně spořádaní Američané přítomní ve všech vrstvách společnosti o kterých nikdo nevěděl, že existují. Protože měli vůli a starali se. Nic víc to nechce.

Ano, v USA stále existuje latentní rasismus, stejně jako u nás. I já jsem takový rasista. To ale nesouvisí ani tak s barvou – mimo ono mizivé procento lůzy – jako spíše se způsobem života barevně odlišného etnika a je to přirozené. Člověk je a vždycky bude od přírody klanový tvor, i kdyby se levičáci všech zemí posrali. My a oni. Kdyby američtí černoši či česko-moravští cikáni žili životem bílé většiny nebo třeba asiatů, kdyby méně popouzeli většinu nejviditelnějšími projevy své kulturní svébytnosti a disproporčně vysokou kriminalitou a projevovali více ochoty společensky kooperovat, tyhle problémy by se nejspíš neřešily. Ani tady, ani tam. Na bílého kriminálníka, násilníka, příživníka, který opustil svojí rodinu a žije z trestné činnosti či jejich daní, hledí naprostá většina bílých úplně stejně jako na toho černého. Zeleného. Modrého. Všude.

Ten bílej polda se zachoval jako debil, to je bez diskuze, ale s barvou to nijak nesouvisí. Debilita je multietnická záležitost a u policie se vyskytuje v obzvláště  vysoké koncentraci všude na světě. Ale každá mince má dvě strany a já bych uvítal, kdyby nám média předváděla obě a ne furt jenom tu jednu.

Ukaž ruce, černochu!

Faktem je, že kriminalita černochů je extrémně vysoká, na vraždách se stabilně podílejí více než padesáti procenty a to je jich v populaci USA jen 13%. Faktem je, že nejvíce se vraždí mezi sebou, černých obětí vražd je opět více než 50%. I v dalších žebříčcích kriminality, především násilné, černoši před bělochy či asiaty vedou o parník či dva. Cosi napovídá i fakt, že vloni americká policie zastřelila během zásahů 9 neozbrojených černochů a úplně nerasisticky i 19 bělochů. Mimochodem, otázka na média: Vzhledem k tomu, že mnoho policistů jsou černoši a je slušná šance, že některý z nich pravděpodobně zastřelil některou z těch bílých neozbrojených obětí, šlo taky o rasismus?

A faktem především je, že jako americký policista lhostejno jaké barvy máte díky všem těm číslům mnohonásobně vyšší šanci, že ten, kdo vás při zásahu zabije ve službě bude černoch. Takže si při jejich zatýkání jaksi logicky dáváte větší pozor na to, aby náhodou díky vaší laxnosti on neukončil vás, než na to, abyste neukončili vy jeho díky přehnané tvrdosti. Zvláště když pravděpodobně již víte, že ten černoch, co spáchal trestný čin a vy ho jdete zatknout byl už trestaný za ozbrojenou loupež a měří dva metry.

Méně koksu, více Vergilia?

Výsledkem je, že americká i evropská lůza a levicoví extrémisté vyšli ve jménu černého mučedníka Floyda do ulic a protestují proti rasismu a kapitalismu. Nevím, možná byl policista Chauvin kromě zjevného policejního debila i fakt rasistou. Ale to neznamená, že se jedná o systémový a společenský jev či stav. Bez ohledu na všechny takové jednotlivé  „chauviny“ mají černoši v USA dnes takové možnosti, o kterých se bělochům nebo asiatům ani nesní. To, že je z jakýchsi záhadných důvodů nevyužívají, je jiný příběh. Možná by k významnému snížení počtu policií zabitých černochů stačilo i jen méně prodávat drogy a více pracovat nebo studovat?

Proč v USA nemají kromě „afroamerických“ taky indická nebo čínská ghetta s vysokou kriminalitou, nezaměstnaností a nevzdělaností? Proč, když je trumpovská Amerika tak strašně rasistická, ti potomci rasově nadřazených bílých otrokářů každou chvíli neudusí či nezastřelí při zatýkání čistě pro radost z rasismu taky nějakého Inda nebo Číňana? A proč je vůbec kriminalita velikostně srovnatelných ostatních amerických menšin oproti té černošské tak mizivá? A pokud vezmeme za bernou minci častý argument, že černoši tvoří většinu společenské spodiny výhradně proto, že je k zemi i dnes tiskne rasistická bota bělochova, tak proč ta stejná bota netiskne i jiné barevné menšiny? Proč jsou asiaté dávno integrální a hlavně bezproblémovou součástí americké společnosti a černoši stále nikoliv? Miluje snad bílí americký rasista žlutou víc než černou, umetal snad někdo někdy cestičku vzhůru po společenské pyramidě asiatům tak, jako se umetá černochům?

Příliš mnoho otázek. A na můj zvídavý vkus je nám předkládáno jako vždy velice málo odpovědí. A ty, co jsou k dispozici, mají relevanci a důvěryhodnost asi jako měly odpovědi na palčivé otázky doby v předlistopadovém Rudém právu.

2,533 total views, 1 views today